Zoekwoord onderzoek doen

Zoekwoorden vinden

Zoekwoorden zijn essentieel om uw vindbaarheid bij de zoekmachines te verhogen. Desalniettemin is het een lastige taak om deze te vinden. Welke onderwerpen zijn interessant voor mijn doelgroep? Waar zoekt mijn doelgroep op?

Wat zijn zoekwoorden?

Zoekwoorden zijn woorden waarmee de gebruikers van zoekmachines zoeken. Na de invoer van een zoekwoord geeft Google een terugkoppeling met verschillende sites die zijn ingericht voor dat zoekwoord. Hoe beter men deze zoekwoorden implementeert in de site, hoe beter de website vindbaar is voor dat zoekwoord.

Zoekwoorden vinden

Zoekwoorden vinden begint met gezond verstand. Jij bent de expert in jouw branche en waarschijnlijk heb je al pagina’s aangemaakt voor je website met de belangrijkste termen. Zet voor jezelf de kernzoekwoorden van jouw branche op een rijtje: op welke woorden wil jij gevonden worden?

Nu je weet op welke woorden je gevonden wilt worden, wil je weten of er ook gezocht wordt op deze zoekwoorden. Een goed hulpmiddel voor zoekwoord ideeën is de Keyword Tool van Google. De SEO-specialist bepaalt van tevoren het focustrefwoord, waarna Google allerlei suggesties geeft voor zoekwoorden. Zo krijgt men een compleet beeld van het vakgebied en de doelgroep waarmee wordt gewerkt. Je ziet bijvoorbeeld meteen hoe heftig de concurrentie op een woord is en kan op basis hiervan besluiten om minder concurrerende zoekwoorden te gebruiken.

Het is belangrijk om te begrijpen dat online concurrentie heel anders werkt dan concurrentie in het bedrijfsleven. Gevonden zoekwoorden kunnen online concurrerend zijn terwijl je dit nooit zou verwachten. Ook heb je online waarschijnlijk te maken met (een paar) andere concurrenten dan bij traditionele marketing het geval is.

Short-tail en Long-tail zoekwoorden

Er zijn twee typen zoekopdrachten: short-tail en long-tail. Een short-tail zoekopdracht bestaat meestal uit slechts een of twee woorden. Short-tail zoekopdrachten hebben vaak een hoge concurrentie, omdat deze termen over het algemeen vaker worden gegoogeld. Veel websites focussen zich voornamelijk op short-tail zoekwoorden.

Long-tail zoekopdrachten zijn eigenlijk precies het tegenovergestelde. Het zijn minder gebruikelijke zoekopdrachten die vaak specifiek zijn opgeschreven. Vaak gaat het om een vraag beantwoorden over een bepaald onderwerp, of complexe onderwerpen die niet in een of twee woorden omschreven kunnen worden. Het zoekvolume op deze woorden is aanzienlijk lager, waardoor de concurrentie ook lager is. Je kunt dus makkelijk meer gebruikers verwerven door minder moeite te doen.

Een voorbeeldje uit de praktijk. Neem het zoekwoord “website”. Dit heeft een hoog zoekvolume, maar ook een hoge concurrentie. “Website” is namelijk een algemene term, waar veel websites op focussen. Bij een reële blik op SEO, kan men voorspellen dat deze concurrentie niet te winnen valt. In dit soort gevallen is het dan handig om de focussen op een of meerdere complexere zoektermen, in plaats van een korte zoekterm.

Weet wat je gebruiker zoekt

Veel ondernemingen denken te weten waar hun doelgroep op zoekt. Maar dit is niet altijd zo. Neem bijvoorbeeld de zoekopdracht “Google Analytics”. Jij kan een heel blog gewijd hebben aan dit populaire zoekwoord, terwijl de mensen die zoeken eigenlijk alleen maar op zoek zijn naar Google Analytics zelf. Je kunt dan dus beter kiezen voor een long-tail zoekterm als “hoe zet ik Google Analytics efficiënt in?” Dan weet je ook gelijk zeker dat het verkeer dat je krijgt relevant is.

072 2010 300