Zoekwoorden vinden

Zoekwoorden vinden

Zoekwoorden zijn essentieel om uw vindbaarheid bij de zoekmachines te verhogen. Desalniettemin is het een lastige taak om deze te vinden. Welke onderwerpen zijn interessant voor mijn doelgroep? Waar zoekt mijn doelgroep op?

Wat zijn zoekwoorden?

Zoekwoorden zijn woorden waarmee de gebruikers van zoekmachines zoeken. Na de invoer van een zoekwoord geeft Google een terugkoppeling met verschillende sites die zijn ingericht voor dat zoekwoord. Hoe beter men deze zoekwoorden implementeert in de site, hoe beter de website vindbaar is voor dat zoekwoord.

Zoekwoorden vinden

Zoekwoorden vinden kan met de Keyword Tool van Google. De SEO-specialist bepaalt van tevoren het focustrefwoord, waarna Google allerlei suggesties geeft voor zoekwoorden. Zo krijgt men een compleet beeld van het vakgebied en de doelgroep waarmee wordt gewerkt. Het is belangrijk om te begrijpen dat online concurrentie heel anders werkt dan concurrentie in het bedrijfsleven. Gevonden zoekwoorden kunnen online concurrerend zijn terwijl je dit nooit zou verwachten.

Bij de zoekwoord-suggesties van Google wordt een zoekvolume meegegeven. Het zoekvolume zegt iets over hoe vaak een zoekwoord gemiddeld per maand wordt gezocht. Dit is handig om te weten, want bij een zoekwoord met een hoog zoekvolume heb je feitelijk een grotere doelgroep, wat het aantrekkelijker maakt om deze te gebruiken als focustrefwoord.

Short-tail en Long-tail

Er zijn twee typen zoekopdrachten: short-tail en long-tail. Een short-tail zoekopdracht bestaat meestal uit slechts een of twee woorden. Short-tail zoekopdrachten hebben vaak een hoge concurrentie, omdat deze termen over het algemeen vaker worden gegoogeld. Veel websites willen daarom daarop focussen.

Long-tail zoekopdrachten zijn eigenlijk precies het tegenovergestelde. Het zijn minder gebruikelijke zoekopdrachten die vaak specifiek zijn opgeschreven. Vaak gaat het om een vraag beantwoorden over een bepaald onderwerp, of complexe onderwerpen die niet in een of twee woorden omschreven kunnen worden. De doelgroep bij long-tail zoekwoorden is kleiner, maar toch kan het handig zijn om deze woorden mee te nemen. De concurrentie is namelijk lager. Door meerdere long-tail zoekwoorden op de website te behandelen kun je het zoekvolume van short-tail zoekwoorden evenaren zonder al te veel moeite.

Een voorbeeldje uit de praktijk. Neem het zoekwoord “website”. Dit heeft een hoog zoekvolume, maar ook een hoge concurrentie. “Website” is namelijk een algemene term, waar veel websites op focussen. Bij een reële blik op SEO, kan men voorspellen dat deze concurrentie niet te winnen valt. In dit soort gevallen is het dan handig om de focussen op een of meerdere complexere zoektermen, in plaats van een korte zoekterm.

072 2010 300