Tips voor het schrijven van online teksten

Tips voor het schrijven van online teksten

Het schrijven van online teksten vereist specialistische kennis. Goede online teksten voldoen vaak aan een andere set eisen dan die in boeken of magazines. Wij hebben ons in het onderwerp verdiept. Dit is hoe je een goede online tekst schrijft.

Doelgroep bepalen

Een goede online tekst richt zich op de juiste doelgroep. Hierbij is de aanspreekvorm erg belangrijk. De informatieve teksten van Tweakers.net richten zich voornamelijk op technisch geschoolde mensen, terwijl de losse teksten van GeenStijl zich richten op de lagere klassen. Beide websites kun je succesvol noemen. Het schrijven van online teksten begint dus bij het kennen van de doelgroep. Op basis van de doelgroep kan bepaald worden wat de aanspreekvorm moet worden. En zelfs of er een aanspreekvorm moet zijn. Bedrijven die industriële producten leveren hebben er meer baat bij om zich puur op de feiten te richten, niet om een potentiële klant aan te spreken. Blogs kunnen lezers aan zich binden door ze “persoonlijk” aan te spreken met “je”.

Opbouw

De correcte opbouw van een online tekst hangt erg af van de informatie die je kwijt wilt. Blogartikelen moeten beginnen met een soort warmmakertje om lezers geïnteresseerd te houden. Informatieve teksten hebben meer baat bij de traditionele (wetenschappelijke) opbouw waarbij er begonnen wordt met een inleiding en eventueel een samenvatting. Ook hier gaat het uiteindelijk om de doelgroep. Artikelen met gedetailleerde informatie over een specifiek onderwerp kunnen rekenen op genoeg interesse van de doelgroep als door de inleiding maar duidelijk wordt wat ze van de tekst mogen verwachten. Blogs bedienen een in essentie ongeïnteresseerde doelgroep die titels scannen. Zij zijn niet op zoek naar diepgaande teksten, meer naar weetjes. Als de titel niet pakkend is haakt het grootste deel al af. Bij blogs kan het slim zijn om grote onderwerpen op te splitsen in diverse kleinere onderwerpen en deze onderling te linken, lees ook eens ons artikel daarover. Zo creëer je een prettig leesbaar web van informatie die door zoekmachines snel wordt geïndexeerd.

Voorbereidingen

Als het uiteindelijke doel van de website het vergaren van meer unieke pagina bezoekers is, kunnen wij adviseren om te beginnen met een zoekwoord analyse. Dit is onderdeel van een SEO advies. Hierin wordt gekeken op welke woorden mensen zoeken en hoe vaak. Op deze manier kun je bepalen welke onderwerpen “hot” zijn. Die onderwerpen kunnen in potentie meer bezoekers naar je website trekken. Het krijgen van meer bezoekers op de website is een kwestie van een lange adem hebben. Dit gebeurt geleidelijk en resultaten zijn vooraf moeilijk te voorspellen. Wel kun je de resultaten monitoren. Hoe dat werkt kun je lezen in ons artikel over vindbaarheid website verhogen.

072 2010 300