Specialist in websites logo
  • Portfolio
  • Over ons
    • Het team
    • Werkwijze
    • Vacatures
  • Websites
  • Webshops
    • Woocommerce
    • Magento 2
  • Online marketing
    • Zoekmachine optimalisatie
    • Online adverteren
  • Blog
  • Contact
  • Portfolio
  • Over ons
    • Het team
    • Werkwijze
    • Vacatures
  • Websites
  • Webshops
    • Woocommerce
    • Magento 2
  • Online marketing
    • Zoekmachine optimalisatie
    • Online adverteren
  • Blog
  • Contact
  •  / 
  • Blog
  •  / 
  • In 3 stappen de juiste zoekwoorden voor ...
Zoekwoorden vinden

Hoe vind ik de juiste zoekwoorden voor mijn website?

Wanneer je een website hebt, wil je graag hoog scoren in zoekmachines. Je moet goed nadenken over de zoekwoorden die je gaat gebruiken, want je kunt maar een keer per term optimaliseren. Om deze tijdrovende taak wat makkelijker te maken hebben we een 3-stappenplan voor je opgesteld.
Terence

geschreven door
Terence Punt

Wat zijn zoekwoorden?

Zoekwoorden zijn woorden waarmee de gebruikers van zoekmachines zoeken. Na het uitvoeren van een zoekopdracht (vraag) geeft Google een resultaat (antwoord) met verschillende sites die zijn ingericht voor het betreffende zoekwoord. Hoe beter je deze zoekwoorden implementeert in de website, hoe beter de website of pagina vindbaar is voor dat zoekwoord.

Stap 1: gebruik je denkvermogen

Stel: je hebt een blog met een webwinkel voor ruiters. Een zoekwoorden onderzoek begin je altijd met een brainstorm. De kans is groot dat je tijdens het kiezen van zoekwoorden zogenoemde ‘short-tail’ zoekwoorden kiest, zoals:

  • Paarden
  • Ruiters
  • Laarzen

Verder in dit blog lichten we dit verder toe. Laten we eerst even dieper ingaan op de twee soorten zoekwoorden: short-tail en long-tail.

Short-tail en long-tail zoekwoorden

Om deze termen beter toe te lichten maken we als voorbeeld gebruik van de zoekterm ‘laarzen’. Dit is een hele algemene (short-tail) term, oftewel een woord waar veel op wordt gezocht en de concurrentie voor dit woord is groot. Je kan dan dus beter kiezen voor een woord waar minder op gezocht wordt, maar waar de concurrentie ook minder is: de zogenoemde long-tail zoekwoorden.

Met de tool Keywords Everywhere krijg je al veel informatie over relevante zoektermen. De tool laat je bij iedere zoekopdracht veel gerelateerde termen zien en kijkt daarbij gelijk naar zoekvolume en concurrentie level. Kijk maar wat er gebeurt als we de term ‘laarzen’ invoeren:

 

Maandelijks tips & tricks ontvangen voor een betere website?

Screenshot longtailzoekwoorden zoeken

Je krijgt nu gelijk een overzicht van zoektermen die je zou kunnen gebruiken voor jouw producten. Een aantal long-tailzoektermen zijn in dit geval:

  • Bruine laarzen met hak
  • Gevoerde winterlaarzen dames
  • Lange zwarte laarzen goedkoop

Stap 2: Gebruik een keywordtool

Keyword tools zijn programma’s die je helpen met het verzinnen van zoekwoorden. Deze tools kunnen je veel werk uit handen nemen. Ik maak zelf veel gebruik van 3 verschillende tools om zoekwoordideeën op te doen:

  • Keywords Everywhere
  • Google zoekwoordplanner
  • Ubersuggest

Keywords Everywhere

Deze tool zag je net al even voorbij komen. Het is een simpele plug-in voor Google Chrome, dus je moet deze browser gebruiken om deze tool in te zetten.

Met Keywords Everywhere zie je bij iedere zoekopdracht gerelateerde zoekwoorden verschijnen. Daarnaast zie je onder meer het zoekvolume en de concurrentie voor een bepaald woord. Zo kun je snel keuzes maken en bepalen welke gerelateerde long-tail zoekwoorden geschikt zijn voor jouw website.

Google zoekwoordplanner

De zoekwoordplanner van Google vind je als extra functie in Google Ads (voorheen AdWords). Het is oorspronkelijk bedoeld voor advertentie doeleinden, maar je kunt het ook prima gebruiken voor SEO zoekwoordenonderzoek. Om gebruik te maken van de tool moet je jouw website koppelen met Google Ads (hiervoor hoef je geen gebruik te maken van betaalde promotie).

Je kunt vervolgens op 3 verschillende manieren ideeën voor zoekwoorden ontvangen:

  • Vul de URL van jouw site in en krijg gerelateerde zoektermen. Deze resultaten zijn vaak vrij algemeen omdat ze alle onderwerpen van jouw website beslaan.
  • Voer een van jouw gekozen short-tail zoekwoorden en ontvang relevante long-term zoektermen. Dit is de meest effectieve manier voor zoekwoordenonderzoek op een bepaald onderwerp.
  • Voer een gedeelte van een zin in waarop je graag gevonden wilt worden.

Ubersuggest

Ubersuggest werkt nagenoeg hetzelfde als de zoekwoordplanner van Google. Het voordeel van Ubersuggest is dat je geen account hoeft aan te maken en direct aan de slag kunt met jouw zoekwoorden.

Met de knop export to csv kun je vervolgens alle gevonden zoekwoorden in een Excel bestand zetten. Zo heb je al jouw gewenste zoekwoorden snel in een overzicht.

Stap 3: Optimaliseer jouw pagina’s

Nu je een lijst met zoekwoorden over bepaalde onderwerpen hebt opgesteld, kun je aan de gang gaan met het optimaliseren van jouw webpagina’s. Let op: optimaliseer één pagina per zoekwoord. Zo weet je zeker dat niet meerdere pagina’s met elkaar gaan concurreren in de zoekresultaten.

Bij het optimaliseren van jouw website zet je de zoekwoorden op de volgende plekken:

  • In de headings. De H1 heading is het belangrijkst, dan H2 etc. Gebruik altijd één H1 heading per pagina. De overige zoektermen zet je in H2 en H3 koppen op de pagina
  • In de URL
  • De titel van de pagina (deze toont in zoekmachines)
  • In de meta description (dit is de grijze beschrijvende tekst die je ziet in zoekmachines)
  • In de bestandsnaam van afbeeldingen. Voeg ook een alt-tekst en een titel toe zodra je de afbeelding uploadt in jouw CMS.
  • Dikgedrukt vooraan in de tekst.

Tips van de specialist

#1: Optimaliseer de website ook voor mensen

Jouw website volledig SEO optimaliseren is een ding, maar bezoekers genereren is een tweede. Zorg dus dat de tekst die je schrijft goed leesbaar is en vooral waarde toevoegt.

De afgelopen Google updates zijn vooral gericht op toegevoegde waarde, dus over optimalisatie heeft geen nut meer. Kwalitatieve content gaat altijd voor, omdat Google haar gebruikers de best mogelijke gebruikerservaring wil bieden.

#2: Maak gebruik van lijstjes

Lijstjes en stappenplannen doen het altijd goed in Google. Denk bijvoorbeeld aan:

  • 5 manieren om…
  • De 10 beste…
  • Met deze 8 stappen kan jij…

#3: Maak gebruik van synoniemen

Het gebruik van synoniemen levert 3 voordelen op:

  1. Je kunt de context van jouw tekst beter duidelijk maken voor Google
  2. Je wordt op meerdere relevante termen gevonden
  3. Het leest lekkerder voor de gebruiker op jouw website. Zoals ik net al even noemde is gebruiksvriendelijkheid zeer belangrijk voor Google, dus dan is deze mooi meegenomen.
Gerelateerde blogs

We zijn pas tevreden wanneer de klant tevreden is.

website ontwikkelaar kiezen

Website ontwikkelaar kiezen: waar moet je op letten?

pijltje rechts
Terence

geschreven door
Terence Punt

Checklist: 8 tips voor het optimale contactformulier

pijltje rechts
Terence

geschreven door
Terence Punt

Website laten maken?

Binnen 2 weken jouw website online!

Contact
Services
  • Overzicht
  • Website laten maken
  • Webshop laten maken
  • Online marketing
  • Zoekmachine optimalisatie
  • Zoekmachine adverteren
  • Bedrijfsvideo
9,1
10 0
Specialist in Websites
6 Beoordelingen
Zelf beoordelen Bekijk beoordelingen

Neem contact op
  • 072 2010 300
  • info@specialistinwebsites.nl
Bezoek ons
  • Wognumsebuurt 3
  • 1817 BH Alkmaar
Zusterondernemingen Logo create logo Kubisk
Jobs0

Heb jij ambitie om aan toffe projecten te werken en mooie producten te maken? Dan zijn wij op zoek naar jou!

Volg ons
Service Level Agreement Algemene voorwaarden Privacy statement
Bel nu! Mail nu!