Wat zijn zoekwoorden?
Zoekwoorden zijn woorden waarmee de gebruikers van zoekmachines zoeken. Na het uitvoeren van een zoekopdracht (vraag) geeft Google een resultaat (antwoord) met verschillende sites die zijn ingericht voor het betreffende zoekwoord. Hoe beter je deze zoekwoorden implementeert in de website, hoe beter de website of pagina vindbaar is voor dat zoekwoord.
Stap 1: gebruik je denkvermogen
Stel: je hebt een blog met een webwinkel voor ruiters. Een zoekwoorden onderzoek begin je altijd met een brainstorm. De kans is groot dat je tijdens het kiezen van zoekwoorden zogenoemde ‘short-tail’ zoekwoorden kiest, zoals:
- Paarden
- Ruiters
- Laarzen
Verder in dit blog lichten we dit verder toe. Laten we eerst even dieper ingaan op de twee soorten zoekwoorden: short-tail en long-tail.
Short-tail en long-tail zoekwoorden
Om deze termen beter toe te lichten maken we als voorbeeld gebruik van de zoekterm ‘laarzen’. Dit is een hele algemene (short-tail) term, oftewel een woord waar veel op wordt gezocht en de concurrentie voor dit woord is groot. Je kan dan dus beter kiezen voor een woord waar minder op gezocht wordt, maar waar de concurrentie ook minder is: de zogenoemde long-tail zoekwoorden.
Met de tool Keywords Everywhere krijg je al veel informatie over relevante zoektermen. De tool laat je bij iedere zoekopdracht veel gerelateerde termen zien en kijkt daarbij gelijk naar zoekvolume en concurrentie level. Kijk maar wat er gebeurt als we de term ‘laarzen’ invoeren:

Je krijgt nu gelijk een overzicht van zoektermen die je zou kunnen gebruiken voor jouw producten. Een aantal long-tailzoektermen zijn in dit geval:
- Bruine laarzen met hak
- Gevoerde winterlaarzen dames
- Lange zwarte laarzen goedkoop
Stap 2: Gebruik een keywordtool
Keyword tools zijn programma’s die je helpen met het verzinnen van zoekwoorden. Deze tools kunnen je veel werk uit handen nemen. Ik maak zelf veel gebruik van 3 verschillende tools om zoekwoordideeën op te doen:
- Keywords Everywhere
- Google zoekwoordplanner
- Ubersuggest
Keywords Everywhere
Deze tool zag je net al even voorbij komen. Het is een simpele plug-in voor Google Chrome, dus je moet deze browser gebruiken om deze tool in te zetten.
Met Keywords Everywhere zie je bij iedere zoekopdracht gerelateerde zoekwoorden verschijnen. Daarnaast zie je onder meer het zoekvolume en de concurrentie voor een bepaald woord. Zo kun je snel keuzes maken en bepalen welke gerelateerde long-tail zoekwoorden geschikt zijn voor jouw website.
Google zoekwoordplanner
De zoekwoordplanner van Google vind je als extra functie in Google Ads (voorheen AdWords). Het is oorspronkelijk bedoeld voor advertentie doeleinden, maar je kunt het ook prima gebruiken voor SEO zoekwoordenonderzoek. Om gebruik te maken van de tool moet je jouw website koppelen met Google Ads (hiervoor hoef je geen gebruik te maken van betaalde promotie).
Je kunt vervolgens op 3 verschillende manieren ideeën voor zoekwoorden ontvangen:
- Vul de URL van jouw site in en krijg gerelateerde zoektermen. Deze resultaten zijn vaak vrij algemeen omdat ze alle onderwerpen van jouw website beslaan.
- Voer een van jouw gekozen short-tail zoekwoorden en ontvang relevante long-term zoektermen. Dit is de meest effectieve manier voor zoekwoordenonderzoek op een bepaald onderwerp.
- Voer een gedeelte van een zin in waarop je graag gevonden wilt worden.
Ubersuggest
Ubersuggest werkt nagenoeg hetzelfde als de zoekwoordplanner van Google. Het voordeel van Ubersuggest is dat je geen account hoeft aan te maken en direct aan de slag kunt met jouw zoekwoorden.
Met de knop export to csv kun je vervolgens alle gevonden zoekwoorden in een Excel bestand zetten. Zo heb je al jouw gewenste zoekwoorden snel in een overzicht.
Stap 3: Optimaliseer jouw pagina’s
Nu je een lijst met zoekwoorden over bepaalde onderwerpen hebt opgesteld, kun je aan de gang gaan met het optimaliseren van jouw webpagina’s. Let op: optimaliseer één pagina per zoekwoord. Zo weet je zeker dat niet meerdere pagina’s met elkaar gaan concurreren in de zoekresultaten.
Bij het optimaliseren van jouw website zet je de zoekwoorden op de volgende plekken:
- In de headings. De H1 heading is het belangrijkst, dan H2 etc. Gebruik altijd één H1 heading per pagina. De overige zoektermen zet je in H2 en H3 koppen op de pagina
- In de URL
- De titel van de pagina (deze toont in zoekmachines)
- In de meta description (dit is de grijze beschrijvende tekst die je ziet in zoekmachines)
- In de bestandsnaam van afbeeldingen. Voeg ook een alt-tekst en een titel toe zodra je de afbeelding uploadt in jouw CMS.
- Dikgedrukt vooraan in de tekst.
Tips van de specialist
#1: Optimaliseer de website ook voor mensen
Jouw website volledig SEO optimaliseren is een ding, maar bezoekers genereren is een tweede. Zorg dus dat de tekst die je schrijft goed leesbaar is en vooral waarde toevoegt.
De afgelopen Google updates zijn vooral gericht op toegevoegde waarde, dus over optimalisatie heeft geen nut meer. Kwalitatieve content gaat altijd voor, omdat Google haar gebruikers de best mogelijke gebruikerservaring wil bieden.
#2: Maak gebruik van lijstjes
Lijstjes en stappenplannen doen het altijd goed in Google. Denk bijvoorbeeld aan:
- 5 manieren om…
- De 10 beste…
- Met deze 8 stappen kan jij…
#3: Maak gebruik van synoniemen
Het gebruik van synoniemen levert 3 voordelen op:
- Je kunt de context van jouw tekst beter duidelijk maken voor Google
- Je wordt op meerdere relevante termen gevonden
- Het leest lekkerder voor de gebruiker op jouw website. Zoals ik net al even noemde is gebruiksvriendelijkheid zeer belangrijk voor Google, dus dan is deze mooi meegenomen.