YOAST update 11.0: Gebruik zelf geavanceerde Schema.org markup

Home / Blog / YOAST update 11.0: Gebruik zelf geavanceerde Schema.org markup

YOAST update 11.0: Gebruik zelf geavanceerde Schema.org markup
Op 15 april 2019 was het zo ver: de langverwachte update van de welbekende YOAST SEO plug-in voor WordPress. Wat tot nu toe een lastig en technisch verhaal was, wordt vanaf nu bereikbaar voor iedere website eigenaar: Schema.org structured data markup. Een hele mond vol, maar wat doet het eigenlijk?

Wat is schema.org?

Schema.org is een samenwerking tussen een online community met een gezamenlijk doel: het creëren, onderhouden en promoten van schema’s om de gestructureerde data te gebruiken op het internet, in e-mails en meer. De Schema opmaak is kortgezegd een stukje code waarmee je aan zoekmachines vertelt waar jouw website(pagina) over gaat. Dit helpt de zoekmachines (met Google voorop) met het indexeren van content op een website. Een gestructureerd stukje code dus, als toevoeging op de bestaande content.

Waarvoor wordt Schema.org gebruikt?

Schema.org markup kent een grote variatie aan toepassingen. Enkele voorbeelden hiervan zijn een gestructureerde data opmaak voor locatie, reviews, personen en organisaties. Maar ook voor boeken, films, gezondheid en producten in webshops kan de techniek worden ingezet. Je kunt erg veel informatie kwijt in de gestructureerde data sets. Verkoop je bijvoorbeeld boeken? Dan wil je onder andere de ISBN, schrijver, illustrator, aantal pagina’s, taal, jaar, uitgever, genre en reviews toevoegen. Dit en nog veel meer is allemaal mogelijk met behulp van Schema.org.

Schema.org en YOAST 11.0

De grote verandering binnen YOAST 11.0 is dat Schema.org nu ook gestructureerd in de website wordt gezet. Tot nu toe hadden de meeste websites te maken met versplinterde structured data. De Schema.org markup was dan wel toegepast, maar zat verspreid door de code van de website. Hierdoor hadden zoekmachines meer moeite om bepaalde elementen goed te kunnen interpreteren. Gelukkig komt daar nu verandering in: met YOAST 11.0 kun je zelf jouw structured data goed zetten. Je kunt overigens zelf testen of dat de gestructureerde gegevensopmaak van jouw website goed staat met deze Structured data testing tool van Google. Een voorbeeld van een versplinterde Schema.org markup: de code is niet goed te lezen door de tool van Google.

Hoe stel ik mijn Schema.org goed in?

De basis van Schema.org instellen is nu dus voor iedere website eigenaar beschikbaar. Je vindt de instellingen als volgt: SEO Menu Ga naar de YOAST SEO plug-in instellingen in het WordPress menu. Selecteer zoekweergave. Je krijgt nu een algemene pagina te zien met de instellingen van YOAST. Hier kun je de belangrijkste gestructureerde data toevoegen.
In dit menu vertel je aan Google of je een organisatie of persoon bent. Ook geef je de (bedrijfs)naam op en een link naar jouw logo.

Social media profielen toevoegen

Je kunt ook aan Google duidelijk maken welke social media profielen bij jouw organisatie horen. Dit doe je weer door in het menu naar de YOAST plug-in te gaan en dit keer te kiezen voor sociaal. Je krijgt dan dit menu:
Hier kun je al jouw social media profielen toevoegen. YOAST zal ze automatisch verwerken tot structured data en dit verwerken in de broncode van de website.
Ook interessant

Nieuwsgierig geworden na het lezen van dit bericht? Bekijk hieronder een greep van onze andere nieuwsberichten.