De meningen over chatboxen zijn onder zowel consumenten als ondernemers verdeeld: de ene consument ervaart het als vervelend en opdringerig, een ander als plezierig en behulpzaam. Vanuit ondernemingen wordt een livechat vaak gezien als een extra, tijdrovend blok aan het been. Maar waarom eigenlijk?
Uit onderzoek blijkt tenslotte: het goed implementeren van een livechat vergroot de kans op een conversie met 82% en de gemiddelde uitgave stijgt met maar liefst 13%. Een goed geïmplementeerde chatbox wordt dus wel gewaardeerd door de consument! Kijk maar eens wat een direct antwoord via de website met het consumentenvertrouwen kan doen:

Bovenstaande afbeeldingen laat aanzienlijke stijgingen zien. Toch horen we vaak dezelfde argumenten van ondernemers om geen chatbox te gaan gebruiken:
- Ik wil mijn klanten niet direct lastigvallen met een chatbox!
- Er moet de hele dag iemand aanwezig zijn om te antwoorden.
- Klanten willen niet direct hun persoonsgegevens met mij delen.
- De uitstraling van chatbox past niet bij mijn huisstijl
- Ik wil alleen met vaste klanten chatten
- Chatboxen van derden zijn niet veilig
Bovenstaande opmerkingen zijn natuurlijk logisch, maar betekent dat dan dat je maar helemaal geen livechat moet gebruiken?
Lees verder om erachter te komen waarom deze argumenten vaak niet terecht zijn:
Ik wil mijn klanten niet direct lastigvallen met een chatbox!
Een van de grootste ergernissen die websitebezoekers hebben bij een chatfunctie is dat zij bij een bezoek direct een chatbox een beeld krijgen. Je wilt je bezoekers in de meeste gevallen dus liever niet direct lastigvallen met een chat pop-up. Gelukkig heb je met WP Live Chat de mogelijkheid om een vertraging in te stellen, waardoor de chat pas na een bepaald aantal seconden verschijnt.
Er moet de hele dag iemand aanwezig zijn om te antwoorden
Bovenstaande stelling is naar onze mening gedeeltelijk waar. Verschillende onderzoeken wijzen uit dat bezoekers binnen 60 seconden een reactie verwachten. Maar wat nou als je niet binnen de gewenste tijd kunt reageren? Moet je al die klanten dan maar laten lopen? Wij denken van niet.
WP Live chat heeft namelijk 2 opties om hierbij te ondersteunen:
- Laat de bezoeker zijn vraag via e-mail opsturen. Zo krijgt hij alsnog zijn gewenste antwoord binnen afzienbare tijd en heb jij als ondernemer weer een contactmoment te pakken.
- Zet de chatbox uit op momenten dat je afwezig bent. Dan weet je zeker dat potentiële klanten geen antwoord verwachten.
Klanten willen niet direct hun persoonsgegevens met mij delen
Voor bezoekers is het vaak een drempel om direct contactgegevens achter te laten. Met WP Live Chat is het dan ook mogelijk om het opvragen van deze gegevens gedeeltelijk of helemaal uit te zetten. Zo wordt de kans dat iemand contact opneemt nog groter!

De uitstraling van chatbox past niet bij mijn huisstijl
WP Live Chat is gemakkelijk naar wens in te stellen. Je hebt deze keuze voor een thema, achtergrond en kleurstellingen die je eenvoudig in jouw huisstijl kunt zetten. Een goed ingestelde chatbox zal dus nooit afbreuk doen aan de website.

Ik wil alleen met vaste klanten chatten
Heb je een website en wil je alleen een chat tonen aan vaste gebruikers die kunnen inloggen? Geen probleem! De chatfunctie werkt ook prima achter gesloten deuren, daar waar alleen vaste klanten kunnen komen.
Chatboxen van derden zijn niet veilig
WP Live Chat draait op de server van jouw eigen website. Er zijn dus geen extra servers of diensten van derden nodig om de chatfunctie te kunnen gebruiken. De chat is dus net zo goed beveiligd als jouw website.
In het kort
Chatboxen worden vaak ervaren als irritant, opdringerig en tijdrovend. Alleen: met de juiste implementatie is niets minder waar! Met de gratis te gebruiken WP Live Chat van WordPress stel jij alles naar wens in en zorg je dat klanten de chatbox juist als hulpvaardig ervaren, in plaats van als vervelende pop-up. Verschillende studies laten een aanzienlijke toename in conversies zien als het gaat om het gebruik van chatboxen!
Ik wil ook zo’n live chatbox op mijn website, wat nu?
We kunnen ons voorstellen dat je graag meer websitebezoekers wilt converteren naar klanten. Lijkt het je interessant om de mogelijkheden van een chatbox zelf te ontdekken? Wij installeren hem graag voor je! Neem contact op via onderstaande button en we nemen binnen een werkdag contact met je op!