1. Mobile first
Mobile first is een trend die zich al jaren aan het ontwikkelen is. Mobile is zelfs zo belangrijk geworden dat Google heeft besloten om responsive websites eerst te indexeren. Het klassieke designproces wordt dus omgedraaid: webdesigners maken eerst het design voor de mobiele variant, en ontwikkelen daarna een dekstop variant die daarop aansluit.
2. Gebruik van negatieve ruimtes.
Less is more. Het gebruik van negatieve ruimtes, ofwel lege ruimtes worden steeds belangrijker in webdesign. Door de webpagina zo leeg mogelijk te laten, ontstaat er een focus op datgene dat echt belangrijk is: de boodschap die je graag wilt overbrengen.

3. Gebruik van Bold Fonts
Het gebruik van opvallende lettertypes als eyecatcher wordt ook in het komende jaar steeds populairder. Bedrijven als Apple zijn zelfs al zo ver gegaan dat ze afbeeldingen volledig hebben vervangen door een opvallende typografie.

4. Gradients en kleurentransities
De gradient is al opkomend vanaf 2016 en blijft aan populariteit winnen. Een gradient is een subtiele overloop van kleuren die steeds vaker terug te zien in logo’s en webdesigns. Ook kleurentransities worden steeds populairder. Bij een kleurentransitie is er een ‘harde’ lijn te zien tussen de verschillende kleuren, in tegenstelling tot de gradient die vervaagt en overloopt in de volgende kleur. Spotify maakt gebruik van allebei:

5. Datavisualisatie
We verdrinken al snel in de hoeveelheid data die tegenwoordig voor ons ter beschikking staat. Vanuit zowel interne als externe bronnen worden we overspoeld met cijfers, tabellen en percentages.
Gelukkig is er een nieuwe trend op komst die hier verandering in gaat brengen: met behulp van balkjes, lijntjes en taartpunten kunnen we onze data omzetten in een verhaal. Een verhaal waarmee je overtuigt, verantwoordt, toelicht en verkoopt.
6. Asymmetrische opmaak
2019 wordt niet het jaar van braaf binnen de lijntjes kleuren. Op het web zien we een trend ontstaan die officieel broken grid & assymetrical layout heet. We worden met zijn allen steeds meer fan van scrollen: van boven naar beneden en van links naar rechts en vice versa. Kijk maar eens hoe IBM dat aanpakt:

7. Video op de achtergrond
Een beeld zegt meer dan 1000 woorden. Het gebruik van video op een website kan dan ook een zeer positieve uitwerking hebben op het aantal conversies. Met een video maak je je statement in een paar seconden, breng je snel de gewenste boodschap over en houd je meer bezoekers vast.
Let op: probeer de bezoeker niet gelijk bij de eerste aanraking met jouw website te overdonderen met een uitgebreide bedrijfsvideo. Beeld moet voornamelijk ondersteunend zijn en gelijk een goede indruk geven van de sfeer door middel van korte shots, het liefst zonder geluid.
8. Illustraties op maat
Het gebruik van illustraties was al een tijdje trending. Bij deze trend zagen we dat ondernemingen vooral gebruik maakten van stock illustraties (standaard illustraties die voor iedereen te downloaden zijn.) Het grote nadeel hieraan is dat de kans groot is dat jij dezelfde illustraties gaat gebruiken als je concurrent. Vandaar dat de designtrend voor 2019 is: het volledig customizen van illustraties.
9. Animaties
Naast illustraties worden ook animaties steeds belangrijker. Je vindt ze op websites, in advertenties of apps. De soepele overgangen tussen de verschillende elementen zullen in 2019 het verschil gaan maken.

10. Duotone afbeeldingen
Het gebruik van duotone afbeeldingen was in 2018 al een trend en dit zal zich doorzetten in 2019. Een duotone afbeelding is een afbeelding met twee contrasterende kleuren: een achtergrondkleur waarover een foto wordt gezet in een andere kleur. Een voorbeeld van een duotone afbeelding vind je op bovenaan dit blog!
Heb je creatieve uitdagingen liggen op online gebied en heb je zin om eens te sparren over de designmogelijkheden? We gaan graag met je om tafel, dus neem gerust contact op.