Waarom het promoten van je Facebook bericht weggegooid geld is?

Hoe ga ik om met mijn Facebook marketing? Zijn advertenties weggegooid geld? Dat lees je hier:

Waarom het promoten van je Facebook bericht weggegooid geld is?

julian website specialist

Promoot je weleens een bericht op Facebook? Je kent het wel, die bekende knop “Bericht promoten”. Ideaal voor Facebook, NIET ideaal voor jou! Maar waarom niet?

Om te beginnen zijn er drie manieren waarop je een advertentie maakt in Facebook:

  • Door op de knop ‘bericht promoten’ te klikken, die je vindt onder ieder bericht op je Facebook pagina.
  • Door naar ‘Advertenties maken’ te gaan in de menubalk van je profiel.
  • Door de ‘Power Editor’ te gebruiken.

Het eindproduct is bij alle drie visueel hetzelfde: je toont een advertentie aan de doelgroep die je hebt gekozen, en betaalt voor bijvoorbeeld de interactie of de kliks die je op dit bericht ontvangt.

Het eindproduct is dus visueel gelijk, maakt het dan nog wel uit welke weg je volgt?
Jazeker. Het eindproduct is misschien wel gelijk, maar in het succes wat je boekt met je desbetreffende advertenties zitten behoorlijke verschillen.

De gemakkelijkste weg: het promoten van je bericht via de bekende knop

De meeste ondernemers kiezen bij het maken van een advertentie logischerwijs voor de makkelijkste weg. Ze klikken onder een bericht op de knop ‘bericht promoten’.

facebook marketing weggegooid geld

Wat veel ondernemers vervolgens merken, is dat hun advertenties niet zo goed scoren als dat zij zouden willen. Ze zien te weinig resultaat. Wat hier vaak uit resulteert is het geval dat een ondernemer zijn vertrouwen in Facebook marketing verliest.

Nu werken Facebook advertenties wel, maar moet je vaak een geavanceerdere weg kiezen om deze advertenties in te stellen. Want het kiezen voor ‘bericht promoten’ is NIET de meest effectieve of goedkoopste manier om je product of dienst te promoten.

De beperkingen van het promoten van een bericht

Kies je voor ‘bericht promoten’ dan heb je namelijk te maken met een boel beperkingen. Denk hierbij aan:

  • Keuze uit slechts een paar doelgroepen. Meestal zijn dat je fans, de vrienden van je fans, en een doelgroep op basis van leeftijd, geslacht en woonplaats.
  • Het NIET kunnen aangeven waarvoor je jouw advertentie wil optimaliseren: wil je bijvoorbeeld graag meer likes of juist meer kliks naar je website?

Dit zijn slechts enkele beperkingen, maar wel al een aantal factoren die in belangrijke mate bepalen of jouw advertentie succesvol gaat zijn of niet.

Als je namelijk niet precies aan kunt geven aan wie en wanneer je advertentie getoond moet worden, dan is de kans nogal groot dat je advertentie niet het juiste publiek bereikt. Met andere woorden: je gooit geld weg door je advertentie te tonen aan personen en op plekken die niet werken voor jouw product of dienst.

De betere keuze

Klikken op ‘bericht promoten’ is dus niet the way to go. Maar wat doe je dan wel?

Beter is het te kiezen voor ‘advertenties maken’ in de menubalk van je profiel, of om de Power Editor te gebruiken. Die laatste is iets ingewikkelder in gebruik, maar biedt ook meer mogelijkheden. Zeker wanneer je gelijktijdig meerdere advertenties laat lopen (of wil testen wat voor jouw product of dienst werkt).

Wil je eens een kijkje nemen naar de Power Editor? Ga dan naar de link http://www.facebook.com/ads/manage/powereditor (Let op: de Power Editor werkt niet in iedere browser).

Ben je nog redelijk nieuw in de wereld van Facebook Advertenties? Start dan gewoon met het maken van een advertentie via ‘Advertenties maken’ in je menu.

De beste tip: doe waar je goed in bent

Veel ondernemers proberen zo veel mogelijk zelf te doen. Dit is natuurlijk kostenbesparend maar niet het meest efficiënt. Laat het je marketing over aan een specialist. Dit is in het begin misschien een investering maar in de toekomst is dit alleen maar voordeliger. Reken eens uit hoeveel geld je er al doorheen hebt gejaagd om dit zelf constant te proberen. Stel je eens voor dat je dit geld direct in een specialist had geïnvesteerd.

Jouw marketing uitbesteden?

Specialist in Websites is naast het bouwen van websites ook gespecialiseerd in Google en Social Media Marketing. Vraag vrijblijvend een offerte aan of bel onze specialisten eens op om zo de mogelijkheden door te kunnen spreken.

Wij zullen uw ogen openen in de wereld van marketing.

072 2010 300