Specialist in websites logo
  • Portfolio
  • Over ons
    • Het team
    • Werkwijze
    • Vacatures
  • Websites
  • Webshops
    • Woocommerce
    • Magento 2
  • Online marketing
    • Zoekmachine optimalisatie
    • Online adverteren
  • Blog
  • Contact
  • Portfolio
  • Over ons
    • Het team
    • Werkwijze
    • Vacatures
  • Websites
  • Webshops
    • Woocommerce
    • Magento 2
  • Online marketing
    • Zoekmachine optimalisatie
    • Online adverteren
  • Blog
  • Contact
  •  / 
  • Blog
  •  / 
  • Online concurrentie
Online concurrentie

Wie zijn mijn online concurrenten?

Voordat je begint met het optimaliseren van uw site voor de zoekmachines, moet je goed weten wie jouw online concurrenten zijn. Hoe staan zij ervoor? Zijn zij betrouwbaar? Zijn ze beter vindbaar? Wat zijn je kansen tegenover deze concurrenten?

Berend

geschreven door
Berend Bakker

Online concurrentie vs. Offline concurrentie

In een bedrijf is het vrijwel altijd duidelijk wie de concurrenten zijn in real-life. Bijvoorbeeld de supermarkt om de hoek, die de sinaasappels tien cent goedkoper heeft. Of de bakker van twee straten verderop met zijn tijgerwit van 50 cent goedkoper. Online concurrentie heeft hier vaak niets mee te maken. Het kan zelfs zijn dat uw concurrent tweehonderd kilometer verderop woont, of tweeduizend kilometer. Jullie zijn geen concurrenten meer op de prijs of afzet, jullie zijn concurrenten op SEO-gebied. Deze concurrentie kan in kaart worden gebracht met een concurrentieanalyse.

Online concurrentieanalyse maken

Een concurrentieanalyse is een uitgebreide analyse die gedaan wordt met als belangrijkste factoren de concurrenten die in Google hoger (of lager) gerankt staan bij een bepaald zoekwoord. De concurrentieanalyse vergelijkt bepaalde waarden die een website met zich meedraagt, en die tegelijkertijd te maken hebben met de positie in Google, zoals de autoriteit in Google, de PageRank of de domeinactiviteit. Door deze waarden per concurrent naast elkaar te leggen, wordt in kaart gebracht wie sterker is dan u en wie minder sterk is dan u.

Hoe doe ik een online concurrentie analyse?

De data die wordt gebruikt voor een concurrentieanalyse, is vaak open-source. U kunt dus handmatig uw concurrentieanalyse doen. Essentiëel is dat dit serieus gebeurt. Natuurlijk zijn er ook allerlei instrumenten voor. Het nadeel is dat ze vaak betaald zijn, en dat u moet weten hoe ze moeten worden gebruikt.

 

Maandelijks tips & tricks ontvangen voor een betere website?

Gerelateerde blogs

We zijn pas tevreden wanneer de klant tevreden is.

website ontwikkelaar kiezen

Website ontwikkelaar kiezen: waar moet je op letten?

pijltje rechts
Terence

geschreven door
Terence Punt

Checklist: 8 tips voor het optimale contactformulier

pijltje rechts
Terence

geschreven door
Terence Punt

Website laten maken?

Binnen 2 weken jouw website online!

Contact
Services
  • Overzicht
  • Website laten maken
  • Webshop laten maken
  • Online marketing
  • Zoekmachine optimalisatie
  • Zoekmachine adverteren
  • Bedrijfsvideo
9,1
10 0
Specialist in Websites
6 Beoordelingen
Zelf beoordelen Bekijk beoordelingen

Neem contact op
  • 072 2010 300
  • info@specialistinwebsites.nl
Bezoek ons
  • Wognumsebuurt 3
  • 1817 BH Alkmaar
Zusterondernemingen Logo create logo Kubisk
Jobs0

Heb jij ambitie om aan toffe projecten te werken en mooie producten te maken? Dan zijn wij op zoek naar jou!

Volg ons
Service Level Agreement Algemene voorwaarden Privacy statement
Bel nu! Mail nu!