8 redenen waarom jij geen bezoekers vanuit Google krijgt.

Home / Blog / 8 redenen waarom jij geen bezoekers vanuit Google krijgt.

8 redenen waarom jij geen bezoekers vanuit Google krijgt.
Je hebt een website, maar je krijgt geen bezoekers vanuit Google. Je hebt al van alles geprobeerd: bloggen, links van klanten gevraagd en je berichten via social media gepromoot. Niets lijkt te werken: wat nu? Grote kans dat de oplossing voor jou in een van de 8 onderstaande redenen te vinden is.

Voordat we beginnen

Zoekmachines zijn vandaag de dag ongelofelijk slim. De grootste van allemaal, Google, maakt gebruik van Artificial Intelligence (AI) om zichzelf nog slimmer te maken. Het doel van Google is om de zoeker een zo goed mogelijk antwoord op zijn vraag/zoekopdracht te geven. Er zijn dan ook 2 vuistregels die je tijdens het creëren van content altijd in je achterhoofd moet houden:
  1. Waardevolle content gaat altijd boven overduidelijk geoptimaliseerde websites.
  2. Het vraag > antwoord model is super belangrijk voor Google. Zoekers typen steeds vaker hele vragen in, of maken gebruik van spraakgestuurd zoeken. Google wil zo relevant mogelijk zijn en alleen de beste antwoorden tonen bij een vraag of zoekopdracht.
Zonder goede content die de zoekvraag van een Google gebruiker beantwoordt, zul je dus nooit bovenaan komen. Wellicht dat het hier al mis gaat, maar laten we beginnen met de meest voorkomende redenen waarom jij niet gevonden wordt op Google.

1. Je gebruikt geen zoekwoorden

Zoekmachines hebben soms een beetje hulp nodig. Net als met de sitemap – hierover later meer – willen Google, Bing en Yahoo weten waar jouw site over gaat. Gelukkig kun je ze hier een beetje in sturen. Gebruik op jouw site de zoekwoorden waar jij graag op gevonden wilt worden. Let op de zoekwoorddichtheid: overmatig gebruik van zoekwoorden wordt gezien als spam. Probeer het zoekwoord in ieder geval niet meer dan 2,5% van de totale tekst terug te laten komen. Je plaatst belangrijke zoekwoorden op de volgende plekken:
  • In de URL
  • In de H1 (titel) van de pagina
  • In een H2 of H3 tussenkop
  • Dikgedrukt in de eerste alinea
  • In je afbeeldingen (hierover later meer)
  • In je meta beschrijvingen
N.B.: zoekwoorden in je meta beschrijvingen hebben geen effect op de SEO. Wel worden de gebruikte zoekwoorden dikgedrukt in de zoekresultaten en kun je zo een hogere CTR (click-through-ratio) realiseren.

2. Je gebruikt verkeerde zoekwoorden

“Verkeerde” zoekwoorden zijn zoekwoorden waarop jij gevonden wilt worden, maar waarop gebruikers niet zoeken. Ook het gebruik van te generieke zoekwoorden valt hieronder. Een voorbeeld: jij hebt net een verdiepend blog geschreven over “efficiënt omgaan met Google Analytics”. Je wilt graag ranken op het woord Google Analytics, maar komt er al snel achter dat mensen die deze zoekopdracht uitvoeren alleen maar op zoek zijn naar de login van Google Analytics zelf. Je hebt nu een te generieke term gekozen, waarop potentiële klanten niet zoeken. Je kunt dus beter inzetten op de volledige titel “efficiënt omgaan met Google Analytics”. Niet alleen is er minder concurrentie op langere zoektermen, mensen zijn in deze fase ook op zoek naar deze informatie en zullen dus sneller doorklikken naar jouw website. Wil je meer weten over effectief zoekwoordenonderzoek? Lees het in ons andere blog!

3. Verkeerde linkstructuur

Een andere reden dat jouw site niet rankt kan te maken hebben met de linkstructuur. Er zijn 2 soorten linkstructuren: extern en intern.

Externe linkstructuur

Links van externe websites krijgen veel waarde van Google. Google hecht het meeste waarde aan twee dingen:
  • Domain Authority en Page Authority
  • Relevantie van de verwijzende site
Hoe hoger de autoriteit van de site die naar jou linkt, hoe meer waarde Google aan jou geeft. Links krijgen van sites met een hoge autoriteit kost een hoop tijd en moeite, maar kan je wel veel SEO-waarde opleveren als het lukt. Natuurlijk wil je ook een zo relevant mogelijke link scoren, omdat deze de meeste waarde heeft. Houd ook rekening met de anchortekst: dit is de beschrijvende tekst van een link. Bij voorkeur geef je deze een beschrijving mee die zo goed mogelijk aansluit bij het zoekwoord voor een bepaalde pagina.

Interne linkstructuur

De interne linkstructuur helpt zoekmachines bepalen welke pagina’s jij belangrijk vindt. Met een goede interne linkstrategie kun je ook extra pagerank geven aan pagina’s die jij belangrijk vindt. Interne verwijzingen helpen daarnaast de bezoeker door jouw site navigeren. Dit is ook een slimme manier om de bouncerates te verlagen.

4. Je hebt je afbeeldingen niet geoptimaliseerd

Het klinkt misschien vreemd, maar ook afbeeldingen kunnen bijdragen aan het succes van jouw SEO-strategie. Je kunt 2 dingen doen om afbeeldingen te optimaliseren:
  • Een goede bestandsnaam kiezen
  • Een alt-tekst toevoegen
Een goede bestandsnaam kiezen begint al voor het uploaden. Afbeeldingen krijgen van zichzelf vaak namen mee als IMG_20180710_091725. Zou jij als persoon begrijpen waar deze afbeelding over gaat? Waarschijnlijk niet, en zo werken zoekmachines ook. Maar hoe moet het dan wel? Geef je afbeelding een duidelijke naam, het liefst een beschrijving van wat er te zien is. Een afbeelding van een appel in een hand noem je bijvoorbeeld: appel-in-hand.jpg. Vervolgens kun je na het uploaden een alternatieve tekst (alt-tekst) toevoegen. Deze tekst wordt getoond als de afbeelding niet geladen kan worden en wordt tevens gebruikt door slechtzienden met een screen-reader. Vul alleen een alt-tekst in als de afbeelding relevant is aan het keyword. Het grote voordeel van afbeeldingen optimaliseren is dat je extra vertoningen en dus verkeer kunt krijgen vanuit Google Afbeeldingen. Daarnaast is het een unieke kans om jouw zoekwoorden nog een keer terug te laten komen.

5. Jouw website wordt niet goed geïndexeerd door Google.

Het kan zijn dat jouw site nog helemaal niet geïndexeerd wordt door Google. Dit kun je op de volgende manier controleren: Typ in Google: site:(jouwsite.nl) Zoals je ziet heeft Google 168 van onze pagina’s geïndexeerd in de zoekmachine. Staat er bij jou niks of veel minder pagina’s dan je verwacht had? Dan kun je een sitemap toevoegen aan jouw site. De sitemap bevat alle pagina’s van de site en je kunt hier ook aangeven welke pagina’s je juist niet geïndexeerd wilt hebben, zoals de login pagina van jouw CMS. Met behulp van Google Webmaster Tools voeg je eenvoudig een sitemap toe aan je site.

6. De pagina is moeilijk te bereiken

Als een pagina te diep in de site verstopt zit, moet een zoekmachine teveel moeite doen om deze pagina te vinden en wordt hij daardoor vaak niet geïndexeerd. Dit is bijvoorbeeld het geval wanneer de pagina niet in het menu of de footer staat en via geen enkele interne link te bereiken is.

7. Je hebt een te lange laadtijd

Laadtijd is onderdeel van de gebruikerservaring en dus een belangrijke rankingfactor voor Google. Hoe meer content er op jouw site verschijnt, hoe groter de kans dat deze trager wordt. Een langzame site kan meerdere oorzaken hebben, maar wij bespreken de 3 meest voorkomende redenen voor een trage website:
  • Grote afbeeldingen / video
  • Te uitgebreide CSS (Cascading Style Sheets). In deze code wordt de stijl (uiterlijk) van de website vastgelegd.
  • Te uitgebreide Javascript-code. Deze scripttaal wordt gebruikt om webpagina’s interactief te maken. Deze communiceert via HTML met de browser en zorgt dat jouw website werkt zoals jij het wilt.

Hoe kun je je laadtijd meten?

Om de laadtijd van websites te meten maken wij voornamelijk gebruik van gtmetrix.com. Deze tool geeft snel in de inzicht in de prestaties van jouw site. Zowel de PageSpeed Score als de Yslow Score geven aan waar de verbeterpunten voor jouw site liggen.

Hoe kan ik mijn site sneller maken?

  • Comprimeer afbeeldingen: grote afbeeldingen kunnen vaak een veel kleinere bestandsgrootte krijgen, zonder veel in te leveren op kwaliteit. Voor het beste effect gebruik je Photoshop hiervoor.
  • CSS/Javascript comprimeren: hier zijn diverse methodes voor. Het kan via een plug-in of via een programma zoals PHPStorm. Deze maken het bestandje zo klein mogelijk door spaties, enters en commentaar weg te halen.

8. Duplicate content

Duplicate content ontstaat wanneer diverse pagina’s dezelfde inhoud hebben. Deze dubbele inhoud zorgt ervoor dat zoekmachines niet goed weten welke pagina ze nu precies moeten ranken. De meest voorkomende vormen van duplicate content zijn:
  • Webshops met meerdere URL’s voor 1 product
  • Printversies van bepaalde webpagina’s
  • Nagenoeg gelijke artikelen die op meerdere pagina’s (of domeinen) verschijnen
Het gevolg van dubbele inhoud op het web is dat zoekmachines moeten kiezen welke pagina zij ranken in de zoekresultaten. Dit is vrijwel altijd de pagina met de meeste autoriteit

Gevolgen van duplicate content

Dubbele inhoud kan dus wel degelijk een probleem vormen voor jouw online vindbaarheid. Je loopt tegen 5 problemen aan:
  1. Google negeert duplicate content
  2. Je verliest linkjuice en rankings
  3. Bij heel veel duplicate content stopt Googlebot met het crawlen van je site, omdat je toch niet relevant bent. Hierdoor worden belangrijke pagina’s ook niet meer gecrawld
  4. Met als gevolg dat minder pagina’s worden geïndexeerd
  5. En zelfs je hele site een penalty kan krijgen.

Hoe voorkom ik duplicate content?

De meest gangbare manier om dubbele inhoud op je site tegen te gaan is het zogeheten Rel=”canonical” attribuut (canonieke URL). Je plaatst deze in de code van het <head> gedeelte bovenaan de pagina. De canonieke URL wordt ook wel de voorkeurs URL genoemd, omdat het aangeeft welke URL jouw voorkeur heeft. Voorbeeld van een canonieke URL: Stel: je hebt net een ultieme gids geschreven voor het opstellen fitness schema’s. Je hebt zowel een webpagina, een PDF-bestand en een printbare versie van de pagina. De kans is groot dat je nu 3 URL’s hebt gegenereerd: www.fitness.nl/ultieme-schema-gids www.fitness.nl/ultieme-schema-gids.pdf www.fitness.nl/print/ultieme-schema-gids Google leest alle drie de URL’s afzonderlijk. Waarschijnlijk heb je de gids geschreven om meer verkeer vanuit het zoeknetwerk aan te trekken. De overige pagina’s zijn voor geïnteresseerden die de gids zelf willen opslaan. Het is in dit geval dus verstandig om het rel=”canonical” attribuut toe te voegen aan het PDF bestand en de printbare versie van het artikel. Op die manier zal de gewenste pagina gaan indexeren in Google en kun je andere pagina’s gebruiken waar ze voor bedoeld zijn. Lukt het na deze tips nog steeds niet om hoger in Google te komen? Neem dan geheel vrijblijvend contact met ons op en zie wat we voor jou kunnen betekenen.
Ook interessant

Nieuwsgierig geworden na het lezen van dit bericht? Bekijk hieronder een greep van onze andere nieuwsberichten.