1. Hou de domeinnaam kort
Kies voor een korte domeinnaam. Als je een lange domeinnaam kiest vergroot je de kans op spelfouten. Bovendien is het veel sneller om een korte naam in te typen en daarnaast kan een lange naam problemen opleveren bij het uitvoeren van marketingactiviteiten.
2. Hou de domeinnaam makkelijk
Zorg dat jouw gekozen domeinnaam makkelijke te typen is. Je wilt tenslotte voorkomen dat iemand jouw domeinnaam verkeerd intypt en misschien wel bij de concurrent uitkomt.
3. Kies de juiste extensie
Extensies zijn de toevoegingen aan een domeinnaam, zoals .com, .nl of .gov. Denk goed na over jouw ambities in de toekomst en de extensie die hierbij hoort. Een .nl domein zal het in Nederland beter doen dan globaal. Als je internationale ambities hebt kun je beter voor een .com extensie kiezen, of een extensie per land zoals .fr, .be en .nl.
Tegenwoordig kun je ook kiezen uit allerlei nieuwe variaties van extensies:
- .Amsterdam
- .Management
- .School
- .Live
Klik hier voor de volledige lijst van domeinnamen.
4. Vermijd nummers en tekens zoveel mogelijk
Nummers en tekens worden vaak vergeten of verkeerd gespeld. Neem bijvoorbeeld Six Flags. Als mensen de naam horen, zullen we niet weten of ze zes of 6 moeten schrijven, laat staan of ze een koppelteken moeten gebruiken.
Maak bij voorkeur ook geen gebruik van cijfers als schrijfwijze voor letters zoals L33f.nl of d1rk.nl.
5. Kies voor EMD, PMD, Branded domeinnaam of een combinatie hiervan
EMD, PMD en Branded: voordat we verder ingaan op de betekenis van deze termen, moet je jezelf 3 vragen stellen:
- Ben je van plan om in de toekomst uit te gaan breiden met andere producten of diensten?
- Wil je direct een voordeel hebben in Google, of dit juist langzaam opbouwen?
- Wil je jouw bedrijfsnaam als domeinnaam gebruiken?
Exact Match Domain (EMD):
Een exact match domain is een domeinnaam die puur beschrijvend is voor de producten of de services die jij aanbiedt. Ben je bijvoorbeeld een kapper? Dan wordt de domeinnaam: www.kapper.nl.
Partial Match Domain (PMD)
Een partial match domain is een beschrijvende domeinnaam die gedeeltelijk overeenkomt met jouw belangrijkste zoekwoord.
We blijven even bij het bovenstaande voorbeeld en kiezen als zoekwoord: kapper Alkmaar.
Je kan dan gaan werken met toevoegingen, meervouden of slechts delen van het zoekwoord in jouw domein opnemen:
- KappersAlkmaar.nl
- KapperJansen.nl
- Alkmaarkapper.nl
- BesteKapperAlkmaar.nl
- DeKapperinAlkmaar.nl
Voordelen EMD en PMD-domeinnamen
Er zitten drie grote voordelen aan het gebruik van EMD en PMD domeinnamen:
- Als je een lokale onderneming hebt kun je hiermee heel gericht je SEO-strategie inrichten
- Je bent zeer duidelijk naar je klanten toe over wat je verkoopt en wat ze bij je kunnen verwachten
- Als je mensen vanaf andere plaatsen naar jouw website linken, nemen ze ook vaak het zoekwoord mee waardoor je nog beter gaat ranken voor dat woord.
Nadelen EMD en PMD-domeinnamen
- Het voordeel dat je hebt bij een lokale naam is een nadeel als je zaken wilt gaan doen in een andere stad. KappersAlkmaar.nl zal natuurlijk minder snel geworden in Den Haag of Rotterdam
- Je beperkt jezelf in producten of diensten die je levert. Mocht je ooit willen uitbreiden met andere diensten of producten kan een te specifieke naam verwarring opleveren.
Branded (niet beschrijvende domeinnaam)
Een branded domeinnaam staat volledig los van de producten die een merk verkoopt. Voorbeelden van branded domeinnamen zijn: www.hema.nl of www.bol.com.
6. Toevoegingen aan de domeinnaam
Is je ideale domeinnaam bezet? Dan kan je altijd nog kiezen voor een bepaalde toevoeging zoals:
- Expert
- Webshop
- Center
- Online
- De/het
7. Synoniemen als toevoeging aan de domeinnaam
De toevoegingen hierboven zijn vrij generiek. Je kunt ook kiezen voor andere, uniekere woorden zoals:
- Magazijn, handel of warenhuis in plaats van center
- Autoriteit, deskundige of vakman in plaats van expert
8. Controleer de beschikbaarheid op Social Media
Controleer ook altijd of jouw domeinnaam nog beschikbaar is op de Social Media platformen die je wilt gaan gebruiken voor je marketindoeleinden. Het zou erg zonde zijn als je een domeinnaam kiest die je vervolgens niet kunt gebruiken op social media, toch?
9. Bepaal hoe uniek de domeinnaam is
Door even snel te Googlen weet je al snel of jouw gekozen domeinnaam uniek is. Als je veel gelijkende domeinen in de zoekresultaten vindt, kun je beter op zoek gaan naar een uniekere naam. Bovendien loop je zo minder risico dat mensen jouw bedrijf verwarren met een andere onderneming.
10. Kies een memorabele domeinnaam
Je wilt natuurlijk graag dat mensen jouw domeinnaam goed kunnen onthouden.
Hoe beter jouw domeinnaam blijft hangen in iemands geheugen, hoe groter de kans dat hij jouw website (vaker) gaat bezoeken. Denk maar aan 123inkt.nl of ikwilvanmijnautoaf.nl. Het is gelijk duidelijk waar deze websites over gaan. Ook als de reclames je niet aanspreken, weet iedereen waar je het over hebt.
11. Vermijd straattaal en ‘slang’
Hypewoorden en straattaal kun je beter vermijden tijdens het kiezen van een domeinnaam. Deze woorden zijn vaak niet toekomst bestendig en over een paar jaar alweer uit de maatschappij verdwenen. Je wilt toch niet met een nietszeggende domeinnaam blijven zitten?